Pernod Ricard Finland

Etusivu/Näytteilleasettajat/Pernod Ricard Finland
Pernod Ricard Finland

Pernod Ricard Finland on Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija ja osa ranskalaista Pernod Ricard- konsernia. Suomessa palveluksessamme työskentelee 90 sitoutunutta ammattilaista. Valmistamme, maahantuomme, markkinoimme ja myymme yhteensä noin 400 kotimaista ja kansainvälistä alkoholituotetta.

Korkea laatu on johtava periaate kaikessa toiminnassamme. Osaamisemme perustan luovat kansainvälisen emoyhtiön resurssit yhdistettyinä pitkään kokemukseen Suomen alkoholimarkkinoista. Noudatamme vastuullisuutta ja kestäviä, ISO-sertifioituja toimintatapoja. Pernod Ricard Finland on palkittu Alkon parhaana toimittajana vuosina 2010, 2011, 2013 ja 2014.

www.pernod-ricard.com/fi-fi/
www.juomavinkki.fi

  • Alkujaan Saksasta kotoisin olevan viinikauppiasperheen veljekset Jacobus, Gottlieb ja Philippe Mumm löysivät mahdollisuuden toimintaan Champagnen maakunnassa Ranskassa vuonna 1827. Veljekset perustivat yrityksen P.A. Mumm et Cie, jossa nimikirjaimet P.A. tulivat poikien isän, Peter Arnold Mummin nimen mukaan. Veljekset ostivat tarhoja mm. nykyisiltä Grand Cru- alueilta kuten Verzenay, Boyzy, Ay, Avize ja Cramant. Laatuluokitus ei tuolloin ollut vielä voimassa, mutta vankka kokemus viininvalmistuksesta auttoi laadullisesti erinomaisten tarhojen valinnassa. Seuraavan polven edustaja, Georges Hermann Mumm otti yrityksen hoitoonsa vuonna 1853, jonka jälkeen se on toiminut nimellä G.H.MUMM et Cie. Mies itse oli visionääri ja seikkailija, ja hän aloitti vientitoiminnan matkustelemalla maailmalla sopivia markkinoita etsimässä. Vuoteen 1900 mennessä oli avattu yli 20 tytäryhtiötä mm. USA:ssa, Kanadassa, Venäjällä ja Brasiliassa. Mumm- samppanjapulloja vuodesta 1875 koristanut punainen poikkiraita ”cordon rouge”, on lainattu Ranskan Kunnialegioonalta ja se on merkkinä talon intohimosta ja halusta panostaa laatuun ja asiantuntemukseen. Talon kellarimestarina vuodesta 2006 asti toiminut Didier Mariotti vastaa nykyisin Mumm- samppanjoiden tuotantoprosessista. Hän maistaa tiiminsä kanssa vuosittain yli 2 000 viiniä löytääkseen parhaat, ja talon tyylille sopivimmat sekoitukset. Samppanjatalon 25km pitkissä maanalaisissa kellareissa on varastoituna 25 miljoonaa pulloa jatkuvasti. Tuotannosta menee vientiin noin 60%.
  • Perrier-Jouetin synty ulottuu vuoteen 1811, jolloin korkintekijä Pierre-Nicolas-Marie Perrier nai Adèle Jouerin. 1900-luvun alkuun mennessä talo oli investoinut lukuisiin tarhoihin ja vienti kasvoi Englantiin. Perrier Jouët -samppanjan laadun ja persoonallisuuden takana on runsas Chardonnayn käyttö, joka antaa viinille eleganttisuutta, keveyttä ja raikkautta sekä laadukkaat Cramantin tarhat. Erityisesti Perrier Jouet Belle Epoque kuvaaa samppanjatalon eleganttia tyyliä, josta vastaa talon pitkäaikainen kellarimestari Hervé Deschamps. Samppanjaa on kypsytetty 6 vuotta kellareissa, ja siihen lisätyn sokerin (dosage) määrä on vain 9 grammaa. Se mahdollistaa viinin luonnollisten aromien esilletulon. Samppanja kuuluu Alkon tilausvalikoimaan ja se myydään lahjapakkauksessa, jonka sisällä on kuuluisa kukkapullo. Pullo syntyi vuonna 1902, kun Art-Nouveau lasimestari Emilie Gallén suunnitteli kauniit emaloidut anemonet. Malli oli unohduksissa talon kätköissä 1960-luvun lopulle asti, jolloin se tuotiin uudestaan markkinoille Belle Epoque-samppanjan lanseerauksen yhteydessä.